PENGIKUT BLOG SAYA

Google+ Followers

EZYTOPUP



Wednesday, May 4, 2011

FILEM SERAM MEMENUHI PAWAGAM

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

Pagi tadi saya baca akhbar dan saya terbaca tentang hiburan. pawagam di malaysia akan dipenuhi filem seram. kenapa filem seram menjadi pilihan penerbit dan pengarah filem malaysia sekarang?
adakah filem seram menjadi kegilaan rakyat malaysia sekarang? adakah dengan membuat filem seram, produksi akan mengutip keuntungan yang tinggi?

saya kadang-kadang pelik, banyak lagi genre filem yang boleh dibuat tetapi tetap filem seram ingin dibuat oleh pengarah dan penerbit filem. mungkin juga rakyat malaysia sekarang lebih meminati filem seram sebab itu filem seram banyak dihasilkan.

sebenarnya, banyak keburukan jika kita melihat filem atau cerita-cerita seram ini. apakah keburukannya? mesti ramai yang dah tahu tapi tetap nak tengok jugak. saja nak habiskan duit pegi tengok wayang cerita yang tak berfaedah tu.

antara keburukan filem seram, ini pendapat saya la.

1. boleh menjurus ke arah syirik kepada Allah Taala.
kenapa saya fikir begitu..ok cuba fikirkan baik2..apabila kita tengok cerita2 yang menarik ke yang sedih ke, kadang2 kita terbayang kan peristiwa tersebut. jika kita melihat cerita hantu atau ceram, fikiran kita akan terbayang kan wajah hantu tersebut. lebih2 lagi budak2. bila suruh jer, takut hantu la katanya. itu salah..kita kena ingat kita hanya perlu takut kepada Allah Taala sahaja. maknanya, minda budak2 telah diterapkan dengan benda yang tak elok dan bahaya untuk masa depan budak2.

2. memberi moral yang buruk.
contohnya, ada satu filem seram tu dia tunjuk orang melayu sebagai kaki tikam nombor jumpa bomoh untuk mintak nombor ekor. pas tu silap tang mana tak tau, hantu ikut balik rumah. adakah elok ditayangkan cerita macam tu? selain tu, ada juga yang tunjuk sense menyantau orang, jampi merapu..kalu di tengok oleh budak2, pasti mereka akan ikut. nak ke anak kita belajar benda2 yang tidak elok macam tu.

3. mengajar penonton melakukan perkara yang tidak elok
penonton yang tak tau menyantau tu apa jadi tau, pas tu bila bila ada peluang, cuba..bila jadi sekali, nak santau lagi..elok ke mcm tu..

tu keburukan filem seram, apakah pula kebaikannya? tak dak langsung.cerita ke filem seram ke mana ade baik. semuanya buruk.

kenapa tak buat cerita yang lebih kepada kerohanian? cerita yang happy ker? ni tak, nangkung, jelangkung, macam2 lagi la yang kangkung ni.

jadi cadangan saya elok la sedikit undang2 dibuat supaya benda ni dapat dielakkan. harus ada satu perkara yang halang benda ni dari berterusan.

negara lain boleh buat macam2 jenis filem tapi negara kita ni hanya pandai cerita seram jer..nampak sangat takdok idea..

itu saja daripada saya. kalu ada yang terasa tu maaf la, saya hanya nak luahkan perasaan tk puas hati kat dada ni jer..tk mahu negara rosak.tu jer.

sekian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CATATAN POPULAR