PENGIKUT BLOG SAYA

Google+ Followers

EZYTOPUP



Friday, May 13, 2011

FITNAH SEMAKIN HEBAT

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Kali ini saya ingin menyentuh satu topik yang semakin menjadi2 pada masa kini. Setiap media cetak dan elektronik pasti terjadi perkara ini. Tak lupa jugak kepada manusia sekarang. Apakah perkara itu? Fitnah..

Fitnah adalah satu tabiat yang harus dijauhi oleh umat islam dan juga agama lain. Fitnah ini amat jahat kerana ia dapat menghancurkan orang perseorang, kumpulan dan juga sebuah negara.

Monday, May 9, 2011

KENAPA SAYA HARUS JADI PENGAMPU?



Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Kali ini saya ingin kongsikan satu artikal yang menarik untuk renungan semua. Sila lah baca artikel di bawah ni yer..

NAIK PANGKAT DENGAN MENJATUHKAN ORANG LAIN



Assalamualaikum dan salam sejahtera..

apa khabar semua? Dah lama tak post sesuatu kat blog saya ni..

Hari ini saya ingin menyentuh tentang satu topik yang sering berlaku di dalam sektor pekerjaan. Tak kisah la kerajaan atau pun swasta, perkara ini pasti akan berlaku.

Wednesday, May 4, 2011

FILEM SERAM MEMENUHI PAWAGAM

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

Pagi tadi saya baca akhbar dan saya terbaca tentang hiburan. pawagam di malaysia akan dipenuhi filem seram. kenapa filem seram menjadi pilihan penerbit dan pengarah filem malaysia sekarang?
adakah filem seram menjadi kegilaan rakyat malaysia sekarang? adakah dengan membuat filem seram, produksi akan mengutip keuntungan yang tinggi?

saya kadang-kadang pelik, banyak lagi genre filem yang boleh dibuat tetapi tetap filem seram ingin dibuat oleh pengarah dan penerbit filem. mungkin juga rakyat malaysia sekarang lebih meminati filem seram sebab itu filem seram banyak dihasilkan.

sebenarnya, banyak keburukan jika kita melihat filem atau cerita-cerita seram ini. apakah keburukannya? mesti ramai yang dah tahu tapi tetap nak tengok jugak. saja nak habiskan duit pegi tengok wayang cerita yang tak berfaedah tu.

antara keburukan filem seram, ini pendapat saya la.

1. boleh menjurus ke arah syirik kepada Allah Taala.
kenapa saya fikir begitu..ok cuba fikirkan baik2..apabila kita tengok cerita2 yang menarik ke yang sedih ke, kadang2 kita terbayang kan peristiwa tersebut. jika kita melihat cerita hantu atau ceram, fikiran kita akan terbayang kan wajah hantu tersebut. lebih2 lagi budak2. bila suruh jer, takut hantu la katanya. itu salah..kita kena ingat kita hanya perlu takut kepada Allah Taala sahaja. maknanya, minda budak2 telah diterapkan dengan benda yang tak elok dan bahaya untuk masa depan budak2.

2. memberi moral yang buruk.
contohnya, ada satu filem seram tu dia tunjuk orang melayu sebagai kaki tikam nombor jumpa bomoh untuk mintak nombor ekor. pas tu silap tang mana tak tau, hantu ikut balik rumah. adakah elok ditayangkan cerita macam tu? selain tu, ada juga yang tunjuk sense menyantau orang, jampi merapu..kalu di tengok oleh budak2, pasti mereka akan ikut. nak ke anak kita belajar benda2 yang tidak elok macam tu.

3. mengajar penonton melakukan perkara yang tidak elok
penonton yang tak tau menyantau tu apa jadi tau, pas tu bila bila ada peluang, cuba..bila jadi sekali, nak santau lagi..elok ke mcm tu..

tu keburukan filem seram, apakah pula kebaikannya? tak dak langsung.cerita ke filem seram ke mana ade baik. semuanya buruk.

kenapa tak buat cerita yang lebih kepada kerohanian? cerita yang happy ker? ni tak, nangkung, jelangkung, macam2 lagi la yang kangkung ni.

jadi cadangan saya elok la sedikit undang2 dibuat supaya benda ni dapat dielakkan. harus ada satu perkara yang halang benda ni dari berterusan.

negara lain boleh buat macam2 jenis filem tapi negara kita ni hanya pandai cerita seram jer..nampak sangat takdok idea..

itu saja daripada saya. kalu ada yang terasa tu maaf la, saya hanya nak luahkan perasaan tk puas hati kat dada ni jer..tk mahu negara rosak.tu jer.

sekian

Tuesday, April 26, 2011

KEMATIAN ARTIS LEBIH DIAGUNGKAN BERBANDING KEMATIAN ULAMAK


Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

hari ini saya ingin menyentuh tentang tajuk di atas. saya tertarik untuk meluahkan perkara ini kerana saya terfikir kenapa kematian artis lebih dirasai, lebih disedihi, lebih dikenang berbanding kematian para ulama yang telah membawa sinar kepada bangsa dan negara..
apabila seseorang artis itu meninggal dunia, satiap orang pasti akan tahu dan pasti akan sedih dengan kehilangan seorang penghibur yang telah menghiburkan mereka semasa beliau hidup tetapi jika seorang ulama meninggal dunia, hanya pengikut ulama tersebut dan orang bawah saja yang tahu hal itu..

BERTUDUNG TAPI PAKAI BAJU KETAT



Assalamualaikum dan salam sejahtera..

sekarang, sebahagian wanita Islam di Malaysia semakin teruk dan semakin kurang keislamannya. Kenapa saya kata begitu? Mesti sebahagian wanita Islam akan marah kat saya dan pasti mereka akan bagi komen yang teruk2 kepada saya. Sebelum itu, cuba perhatikan gambar di atas.

Monday, April 18, 2011

HASAD DENGKI


Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

Hari tu saya sudah menyentuh pasal marah dan hari ini saya ingin menyentuh tajuk hasad dengki. hasad dengki adalah salah satu sifat jahat yang ada dalam diri manusia. hasad dengki mampu membuatkan manusia menjadi seorang yang sangat jahat dan sanggup melakukan apa saja demi mencapai apa yang diinginkan tanpa memikirkan keadaan orang lain..

Wednesday, April 6, 2011

MARAH



Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

Semalam saya menyentuh pasal sifat sabar dan pada hari ini saya ingin menyentuh sifat yang berlawanan dengan sifat sabar iaitu marah..

Tuesday, April 5, 2011

SABAR

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

kali ini saya ingin menyentuh suatu sifat yang amat rapat dengan kita dan memang sangat diperlukan untuk diri kita apabila kita diuji oleh Allah Yang Maha Kuasa. sifat tersebut dipanggil sebagai sabar..

Thursday, March 24, 2011

GEMPA BUMI DAN TSUNAMI: TANDA-TANDA HARI KHIAMAT

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

baru-baru ini kita telah digemparkan dengan kejadian gempa bumi dan tsunami yang telah melanda jepun. banyak kehilangan dan kematian ahli keluarga dan kemusnahan harta benda termasuk rumah telah berlaku..

di dalam Al-Quran ade menyebutkan tanda-tanda kiamat dan salah satu daripadanya adalah bencana alam. sekarang sudah jelas bahawa kita sedang menuju ke arah hari kiamat apabila hampir setiap bulan kita digemparkan dengan berita tentang bencana alam. antara bencana yang kerap berlaku sekarang ni adalah gempa bumi dan banjir besar di brazil dan Australia.

KENAPA TANDAS MASJID KOTOR?



Assalamualaikum dan salam sejahtera..

semalam perjalanan pulang dari kuala terengganu ke kelantan, jadi saya singgah kat masjid di kawasan padang luas untuk solat asar. alang-alang dah berenti, terasa nak terkucir pulak. jadi lepas turun dari kereta,saya terus menyusun langkah menuju ke tandas. apabila masuk ke tandas tersebut, saya tengok tandas itu sangat uzur dan perlukan penyelenggaraan..

Wednesday, March 23, 2011

KENAPA REMAJA SEKARANG TIDAK MENGHORMATI ORANG YANG LEBIH TUA

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

KENAPA REMAJA SEKARANG TIDAK MENGHORMATI ORANG YANG LEBIH TUA


1. Ibubapa
kerana mereka tidak didik dengan baik oleh ibubapa mereka. cuba kita perhatikan orang dulu-dulu,apabila anak mereka tidak menunjukkan tanda hormat, mereka akan tegur atau memarahi anaknya itu tapi sekerang ni tidak lagi. kadang-kadang ibubapa sendiri tidak menunjukkan tanda hormat dan itu akan menjadi turutan kepada anaknya.

Thursday, March 3, 2011

KENAPA REMAJA SEKARANG PERLEKEHKAN AURAT?

Assalamualaikum

pada kali ini saya ingin meluahkan tentang satu perkara yang memang berkait rapat dengan diri kita dan amat penting untuk kita jaga perkara ini kerana ianya mempunyai kesan yang sangat besar kepada orang lain dan perkara itu adalah aurat.

Friday, February 25, 2011

MAULIDUR RASUL: BAGAIMANAKAH CARA BETUL MENYAMBUTNYA

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua..

Lebih kurang 3 minggu sudah berlalu sambutan hari Maulidur Rasul yang lalu. seluruh dunia menyambut hari tersebut dengan pelbagai acara dan sambutan yang dilakukan dengan meriah sekali. negara kita juga tidak terkecuali dengan perarakan dan pelbagai acara untuk menunjukkan rasa cinta terhadap junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.

tetapi terlintas di fikiran kecil saya ni, adakah sambutan Maulidur Rasul ini hanya dengan perarakan, pentomin mengenai perjuangan Rasulullah dan lagu-lagu yang berunsurkan keagamaan? perkara itu terlintas ketika melihat rancangan sambutan tersebut di stesen televisyen dan ketika melihat perarakan pelajar-pelajar sekolah rendah berdekatan tempat kerja saya. kenapa harus perarakan dan acara hiburan? kenapa tidak sahaja dibuat bacaan Yassin dan setiap stesen tv memaparkan cerita-cerita yang berkaitan sejarah perjuangan Nabi kita dan setiap kampung menyambutnya dengan mengadakan selawat dan berselawat kepada Nabi kita..

Saturday, February 12, 2011

KENAPA REMAJA SUKA MEREMPIT


KENAPA REMAJA SUKA MEREMPIT?
itu lah perkara yang bermain di minda saya apabila melihat beberapa buah motor melintasi kereta saya ketika memandu ke bandar. ade yang berseorangan dan ade yang berdua-duaan dan ade juga yang tak pakai topi keledar..

KENAPA REMAJA SUKA MEREMPIT?
pada pendapat saya, remaja suka merempit kerana ingin menunjukkan skill atau cara pemanduan mereka kepada rakan-rakan mereka. jika ape yang dilakukan berjaya seperti mengangkat tayar hadapan selama beberapa meter, rakan-rakan mereka akan bersorak dan memuji aksinya tetapi jika aksi yang mereka buat itu tidak menjadi dan mereka terlibat dalam pelanggaran, rakan-rakan yang melihat tadi tidak akan tolong tapi sebaliknya akan terus blah dari tempat tersebut. adakah ini yang remaja kita suka?

WAJARKAH SEKOLAH HARAPAN?

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

pada kali ini, saya akan meluahkan pendapat saya mengenai sekolah harapan bagi pelajar-pelajar hamil. saya harap apa yang saya luahkan ini dapat dikongsi oleh pengunjung blog ini..

kewujudan sekolah harapan ini semestinya ada baik dan ada buruknya tetapi pendapat yang saya ingin luahkan di sini adalah lebih kepada keburukan sekolah harapan tersebut..

Thursday, February 10, 2011

GURU KENCING BERDIRI ANAK MURID KENCING BERLARI


Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

bertemu kita pada artikel kedua saya pada tahun ini..untuk catatan kali ini saya memilih tajuk "GURU KENCING BERDIRI, ANAK MURID KENCING BERLARI"..Kenapa saya memilih tajuk ini? semestinya ada kaitan dengan isu semasa yang agak terpencil tapi memberi impak yang besar dalam kehidupan kita..

Thursday, February 3, 2011

BOHONG SUNAT, ADA KER?

Assalamualaikum. lama dah rasanya tak membuat artikel di blog saya ni. Jadi, hari ini saya berpeluang untuk memberi pendapat tentang satu tajuk yang saya baca melalui blog pakar how to.com iaitu bohong sunat, boleh ker..

Artikel tersebut menceritakan tentang seorang ayah yang menelefon anaknya di luar negara dan mendakwa ingin menceraikan isterinya yang telah dikahwinkan selama 35 tahun. Anak yang risau dengan keadaan tersebut menelefon kakaknya yang berada di australia dan mereka sepakat untuk pulang bagi menghalang penceraian tersebut berlaku. tujuan sebenar si ayah membuat begitu adalah untuk bersama dengan anak mereka ketika menyambut suatu perayaan. itulah yang dikatakan bohong sunat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CATATAN POPULAR